سمان انتظامی خانواده آدم ربایی گروگانگیری

سمان: انتظامی خانواده آدم ربایی گروگانگیری فرمانده انتظامی اخبار حوادث

گت بلاگز اخبار حوادث دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده‌اند

آتش نفتکش ایرانی سانچی خاموش شد و این کشتی در آب های چین فرو رفت، ولی همچنان پرسش ها و ابهامات بسیاری راجع به دلایل روی دادن این اتفاق و آینده نامشخص سرنشینان آ

دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده‌اند

دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده اند

عبارات مهم : رادار

آتش نفتکش ایرانی سانچی خاموش شد و این کشتی در آب های چین فرو رفت، ولی همچنان پرسش ها و ابهامات بسیاری راجع به دلایل روی دادن این اتفاق و آینده نامشخص سرنشینان آن وجود دارد. به طور رسمی اعلام شده است است که این عزیزان هم وطنمان قطعا جان باخته اند و این اتفاق تلخ تقریبا در همان اوایل تصادف کشتی و آتش گرفتن یکی از انبارهای نفتکش صورت گرفته هست؛ ولی از سوی دیگر بعضی کارشناسان معتقدند که با توجه به اینکه نخستین پیکر پیدا شده است از سرنشینان نفتکش جلیقه نجات بر تن داشته و براساس بسیاری پرسشها دیگر، احتمال فوت فوری آنها تقریبا غیر ممکن هست. همچنین در مورد قطع ارتباط راداری دو کشتی ساعت ها قبل از حادثه، ابهامات زیادی وجود دارد. در این راستا، آفتاب اقتصادی با محمود امیری، مهندس سابق کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران گفتگویی انجام داده که در ادامه می آید.

دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده‌اند

آیا این امکان وجود دارد که سیستم راداری هر دو کشتی ایرانی و چینی، چند ساعت قبل از اتفاق قطع شده است باشد؟

اینکه گفته می شود رادارهای هر دو کشتی از کار افتاده بوده، نمی تواند درست باشد. این گونه کشتی ها سیستمی به نام AIS یا Automatic Identification System دارند که این سیستم به صورت مداوم اوضاع کشتی و مشخصات آن را به ایستگاه AIS در خشکی مخابره می کند. به علت تحریم ها و مسائلی که وجود دارد، خیلی از کشتی های ایرانی هنگام عبور از نزدیکی سواحل، این سیستم را خاموش می کردند. ولی آنچه که راجع به رادار گفته می شود، زیاد مربوط به همین سیستم AIS است که خاموش کردن آن باعث ایجاد مسئله یا اختلال خاص نمی شود. همچنین اگر دریا خیلی توفانی باشد، برد رادار کم کردن می یابد و نمی توان به صفحه رادار خیلی اعتماد کرد؛ چون ممکن است چیزی که رادار نشان می دهد، موج بزرگی باشد که به اشتباه کشتی تشخیص داده شده است هست. ولی دریا به آن شدت توفانی نبوده و اوضاع آب به گونه ای بوده که حداقل امکان تصادف وجود داشته است.

چگونه می توان به اطلاعات دقیق تری در مورد علت وقوع اتفاق پی برد؟

آتش نفتکش ایرانی سانچی خاموش شد و این کشتی در آب های چین فرو رفت، ولی همچنان پرسش ها و ابهامات بسیاری راجع به دلایل روی دادن این اتفاق و آینده نامشخص سرنشینان آ

در برج Bridge یا پل فرماندهی این کشتی ها، میکروفون تعبیه شده است و علاوه بر اینکه تمام دیتاها ثبت می شود، صدای پل فرماندهی کشتی نیز ضبط می شود که همه اینها در جعبه سیاهی به نام VDR یا Voice data recorder وجود دارند. در حال حاضر VDR نفتکش سانچی پیدا شده است و وجود دارد. بنابراین می توان از طریق آن به تمام اطلاعات کشتی دست یافت و مشخص خواهد شد که در لحظه تصادف چه گفتگوهایی میان پرسنل کشتی رد و بدل شده است هست. در این صورت می توان به صورت دقیق به علت اتفاق پی برد.

رادارهای نفتکش ها چه تعداد هستند و در چه بخش هایی تعبیه می شوند؟

این کشتی ها معمولا دو عدد رادار دارند که تقریبا در اکثر مواقع هنگامی که نزدیک سواحل هستند هر دو رادار را روشن می کنند و هنگامی که وارد open see یا دریای آزاد و اقیانوس می شوند، از یک رادار استفاده می کنند. در منطقه اتفاق احتمالا یکی از رادارها روشن بوده که طبیعی هم هست. چون عمر بافایده رادارها با استفاده مداوم به شدت کم کردن می یابد و این کار معمولا انجام می شود.

آیا استانداردهای مورد نیاز در بارگیری کشتی و گزینش آن رعایت شده است بود؟

دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده‌اند

بارکشتی نفت خام نبوده و حاوی میعانات گازی و نفتی بوده است که این معیانات در اثر کوچک ترین اصطکاکی منفجر می شوند. توصیه ای که در اینجا وجود دارد این است که هنگام طراحی و ساخت یک کشتی براساس سفارش خریدار معین می شود که آن کشتی مخصوص حمل چه نوع باری تولید شود (مثلا کشتی حمل گاز بوتان یا کشتی حمل نفت خام). سپس براساس خطراتی که وجود خواهد داشت، طراحی این گونه کشتی ها انجام می شود. باید مشخص شود که نفتکش سانچی مخصوص حمل نفت خام بوده و بعدا باز طراحی روی آن صورت گرفته یا از ابتدا طراحی آن خاص حمل میعانات گازی بوده است.

براساس نوع بار، کشتی های نفتکش دو جداره هستند و معمولا در اثر تصادف بعد از پاره شدن جداره اول، جداره دوم آسیب نمی بیند. فاصله این جداره ها نیز حدود نیم تا یک متر است که فولاد کاری شده است و مستحکم می باشند. ولی متاسفانه شدت این اتفاق به گونه ای بوده که کشتی چینی هر دو جداره را شکافته و به مخزن رسیده هست. در صورتی که نفتکش مخصوص حمل میعانات گازی طراحی شده است باشد، روی مخازنی که درون آنها میعانات وجود دارد، گاز خنثی یا Inert gass می گذارند که آن فضا را پر کند و اکسیژن داخل نشود. همچنین موقع بارگیری و تخلیه پرسشها ایمنی رعایت می شوند.

آتش نفتکش ایرانی سانچی خاموش شد و این کشتی در آب های چین فرو رفت، ولی همچنان پرسش ها و ابهامات بسیاری راجع به دلایل روی دادن این اتفاق و آینده نامشخص سرنشینان آ

امکانات نفتکش سانچی جهت اینکه سرنشینان آن بتوانند خود را نجات یابند، در چه حد بوده و اینکه گفته می شود همه دریانوردان این کشتی همان ابتدا جان باخته اند، تا چه اندازه منطقی و اصولی است؟

اینکه می گویند موج انفجار به گونه ای بوده که هیچ کس نتوانسته جان سالم در ببرد، جای پرسش دارد. درون این کشتی ها ده ها مورد در دسترس هستند که در صورت بروز چنین حوادثی بتوان از آنها استفاده کرد. در هر دو طرف کشتی یک قایق وجود دارد که هر کدام از این قایق ها توانایی حمل همه پرسنل را دارند. همچنین در تمام اسکله و عرشه کشتی جلیقه های نجات وجود دارد. به علاوه، لباس های مخصوصی در کشتی وجود دارد که می توان با پوشیدن آنها در آب سرد دریا شنا کرد.

از طرف دیگر، کشتی چینی به بخش میانی نفتکش سانچی برخورد کرده هست، جایی که انبارهای حمل فرآورده های نفتی قرار داشته هست. این انبارها به صورت مجزا در کشتی طراحی می شود و در اثر برخورد به یکی از انبارها معمولا به علت فاصله های استاندارد از انبارهای دیگر، آنها با خطری مواجه نمی شوند. بنابراین با آتش گرفتن یکی از انبارهای نفتکش ایرانی، قطعا وقت زیادی طول می کشیده تا آتش به Acomodation یا محل زیست سرنشینان کشتی برسد. آیا که باید انبارهای مجاور نیز منفجر شوند تا آتش و موج انفجار به Acomodation برسد که از فاصله نسبتا زیادی از آخرین انبار قرار دارد.

دریانوردان بعد از اتفاق زنده بوده‌اند

بنابراین امکان فوت آنی سرنشینان کشتی وجود ندارد؛ آیا که در این صورت باید موج انفجار همان ابتدا کشتی را از وسط نصف می کرد. به باور من، پرسنل بعد از اتفاق زنده بوده اند و با آتش دست و پنجه نرم می کرده اند. آیا که یکی از پیکرهای کشف شده، لباس اطفای حریق به تن داشته و این نشان دهنده باطل بودن فرضیه فوت آنی پرسنل سانچی است.

کوتاهی چین جهت اطفای حریق نفتکش تا چه حد صحت دارد؟

مسئله ای که وجود دارد این است که هنگامی که چنین اتفاقی جهت کشتی های نفتکش می افتد، فرآورده های نفتی به دریا می ریزند و جمع کردن آنها بسیار هزینه بر هست. یکی از راهکارهایی که وجود دارد این است که کشتی را آتش بزنیم تا مواد نفتی بسوزد و وارد دریا و محیط زیست نشود. بنابراین چین می تواند با چنین نگاهی خواستار سوختن کشتی بوده باشد.

آیا این احتمال وجود داشت که با کارها سریع تر و جدی تر از سوی ایران، بعضی از پرسنل کشتی زنده پیدا می شدند؟

بله، این احتمال وجود داشته که در موتورخانه، Acomodation یا سایر قسمت های نفتکش افرادی بوده اند که در صورت امداد رسانی فوری امکان نجات آنها وجود داشت. همچنین مسئله مهمی که وجود دارد این است که در صورتی که از طریق پرسنل نفتکش ایرانی، تصادف به مقامات مسئول مخابره شده، این نیز خود گواه زنده بودن آنها است.

چرا اطلاعات جعبه سیاه نفتکش اعلام نمی شود؟

در مورد این حادثه، طرف های زیادی درگیر هستند. یک طرف کشور عزیزمان ایران و چین هستند و در طرفی دیگر کشورهایی که پرچم آنها ثبت شده، قرار دارند. همچنین شرکت جهانی دریانوردی و نیز شرکت های بیمه ای متفاوت در این مسئله درگیر هستند. بنابراین VDR باید ابتدا وارد کشوری شود که پرچم کشتی به آن متعلق هست، سپس آنها باید با شرکت تولید کننده VDR تماس بگیرند و آن شرکت باید اطلاعات درون جعبه سیاه را بازخوانی و منتشر کند که این یک پروسه طولانی هست. تا به اطلاعات VDR نفتکش دسترس نیابیم نمی توان به صورت قطعی در مورد پرسشها اظهارنظر کرد.

روزنامه آفتاب یزد

واژه های کلیدی: رادار | طراحی | اخبار حوادث


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs